Stressin kasaantuminen

Stressitason nousu voidaan ajatella eräänlaisena palikkatornina. Jokainen stressitekijä nostaa yhden palikan verran tornin korkeutta, jotkut isomman, jotkut pienemmän palikan verran. Kun palikoita on kertynyt tarpeeksi, torni ei enää pysy koossa, vaan hajoaa: ylitetään kaaosraja, jonka ylityttyä henkilö ei enää kykene säätelemään toimintaansa ja alkaa käyttäytyä haastavasti.

 

Esimerkki stressin kasautumisesta:

Liisa on on 11-vuotias koululainen. Koulussa on edellisenä päivänä kerrottu, että luokka lähtee retkelle Linnanmäelle, joka on yksi Liisan lempipaikoista. Liisa nukkuu yönsä huonosti, Linnanmäelle meno hieman jännittää ja ulkoa kuuluu paljon liikenteenmelua. Syntyy ensimmäinen stressipalikka. Koulussa aamu sujuu hyvin, opettaja kertoo Liisalle suullisesti, mitä Linnanmäen retkeen kuuluu ja mitä siellä tapahtuu. Koska Liisa on jo hieman stressaantunut ja tilanne on erityislaatuinen, Liisa ei muista ja ymmärrä kaikkea opettajan kertomaa ja hänelle jää epäselväksi retken struktuuri: milloin lähdetään, millä mennään, kenen kanssa, mitä siellä tehdään, milloin ja miten tullaan pois? Syntyy toinen stressipalikka ja Liisan stessitaso nousee. Linnanmäellä on kova meteli, paljon lapsia ja laitteet pitävät ääntä. Jälleen syntyy uusi stressipalikka. Näkyvät ensimmäiset stressin varoitusmerkit: Liisa alkaa käyttäytyä levottomasti eikä suostu noudattamaan annettuja ohjeita. Opettaja esittää Liisalle vaatimuksen: Nyt on istuttava alas penkille odottamaan muuta ryhmää. Uusi stressipalikka nostaa Liisan stressitason kaaos-rajan yli ja hän alkaa käyttäytyä haastavasti. Opettaja päättää, että Liisa palaa koululle avustajan kanssa ja stressipalikat poistuvat yksi kerrallaan, kun siirrytään hiljaisempaan ympäristöön ja palataan normaaliin struktuuriin. Koulun jälkeen kotona Liisa haluaa ulos pihalle leikkimään. Äiti esittää Liisalle saman vaatimuksen, kuin opettaja aikaisemmin: Istu alas odottamaan, että laitan ruoan uuniin ja puen päälleni. Nyt alla ei ole kuitenkaan kuin yksi stressipalikka, huonosti nukuttu yö, joten äidin vaatimus ja sen nostama stressi eivät nosta Liisan stressitasoa edes varoitumerkkien syntymiseen asti.

Kun kaaosraja on ylittymässä, auta henkilöä pysymään rauhallisena!
o toimi kontrolloidusti ja rauhallisesti, älä siirrä omaa tunnettasi henkilölle
o vältä katsekontaktia, ettet haasta riitaa silmilläsi
o vältä kosketusta, se voi tuntua pahalta
o anna tilaa, älä mene paria metriä lähemmäs
o älä asetu kasvotusten, vaan ole hieman vinottain henkilöä kohti
o älä korosta voimaasi, pidä lihakset rentoina
o istu alas tai asetu muuten henkilöä alemmas, näin viestit rentoudesta
o puhu rauhallisesti, mahdollisimman vähän ja hiljaisella äänellä
o myönny ja anna periksi, jousta ja anna vaihtoehtoja
o vaihda lähi-ihmistä, se antaa henkilöllle tilaisuuden aloittaa tilanne alusta ja paremmin
o viesti puhumalla jollekin toiselle, jos henkilön on vaikea ottaa vastaa hänelle suoraan kohdistettua puhetta (ns. snooker trick)
o odota, anna tilaa ja aikaa.
Leave Yours +

No Comments

Comments are closed.

  • Comments are Closed